loading

Online kopen

Persbericht uitreiking HIB label

Persbericht:

Tiegem

ontvangt het UNIZO authenticiteitslabel voor ambachtelijke ondernemers "Handmade in Belgium"
 

Vandaag weet je als consument niet altijd meer zeker wat je koopt. Consumenten zijn meer dan ooit op zoek naar originele producten en willen daarvoor een authenciteitsgarantie. En die vinden ze bij ambachtelijke ondernemers via het HIB-label. Het is voor consumenten vaak niet gemakkelijk om de ambachtelijke ondernemers en hun producten te onderscheiden van de industriële. Anderzijds is het voor deze ondernemers niet makkelijk op te boksen tegen de concurrentie van onder meer industriële producten. En de term ‘ambachtelijk’ is, in tegenstelling tot Frankrijk, in België niet beschermd. Iedereen kan zichzelf ‘ambachtelijk’ noemen. Daarom lanceert UNIZO het label Handmade In Belgium (kortweg HIB). Enkel wie aan de strikte criteria van het label voldoet, komt in aanmerking. Het is een jury van ondernemers en expert die dit label toekent..

UNIZO reikte vandaag het label uit aan Johnny Declercq van Metaal op maat  uit Tiegem. Zo wordt Metaal op maat UNIZO-ambassadeur van HIB. Metaal op maat verdient dit label omdat zij op manuele en authentieke wijze metalen schrijnwerk vervaardigen voor binnen –en buitengebruik.

Alle producten zijn handgemaakt, uitgezonderd de toebehoren zoals glas, scharnieren en sloten. Er wordt vertrokken vanuit een ruw metaal, dat wordt gezaagd, gelast en gepolierd tot een afgewerkt product. Dit betekent een verhouding van 95% handwerk en 5% toebehoren.

Bij de realisaties gaan de meest recente know-how en de modernste technieken hand in hand met de knepen van een degelijk ouderwets vakmanschap. Dit resulteert in prachtige unieke metalen constructies zoals ramen, deuren, verrières, trappen, enz.

Metaal op maat kan op zijn beurt andere ondernemingen/vakmannen nomineren voor het HIB-label. Zo moet de HIB-community op korte tijd uitgroeien tot een groep ondernemers met een herkenbaar label.

Definitie - criteria
Enkel wie aan strikte voorwaarden voldoet, komt in aanmerking voor het label. Zo moet de ambachtelijke ondernemer zijn beroep in hoofdberoep uitoefenen, mag hij of  zij maximum 20 werknemers in dienst hebben, moet het product minstens 50% ‘handmade’ zijn, heeft het product een zekere nutsfunctie en is het uniek in zijn soort.

Logo
UNIZO lanceerde via een crowdsourcing platform een challenge om het HIB-logo te ontwerpen. Zo'n 2.000 jongeren en studenten kregen de kans hun ideeën in te sturen. Uit zo'n twintigtal ontwerpen koos UNIZO voor het logo van Wim Dussels, een jonge twintiger uit Limburg. Wim is net afgestudeerd aan de MAD-faculty in Limburg en is productontwikkelaar en graphic designer.

20130404_UNIZO_lancering_label_HIB_Handmade_In_Belgium-foto_Luk_Collet-0954 

Persbericht

Persbericht uitreiking HIB label